Owoce w diecie ketogenicznej

Owoce w diecie ketogenicznej

Artykuł Miesiąca

Od kilku już lat dieta ketogeniczna króluje wśród osób walczących ze zbędnymi kilogramami, chcących wyglądać lepiej, młodziej i zdrowiej. Niestety, ale dla wielu osób nadal pojawia się w tym temacie wiele niejasności, dlatego też będziemy chcieli je wszystkie rozwiać. Dziś na tapetę idzie dieta ketogeniczna w odniesieniu do owoców. Odpowiemy na pytanie – czy można je jeść, a jeśli tak – to jakie? Kilka istotnych wskazówek i porad, które na pewno okażą się być niezwykle przydatne podczas planowania diety ketogenicznej.

Czym jest ketoza?

Ketoza – słowo niezwykle popularne, przez wielu kluczowe, jeśli w grę wchodzi sposób odżywiania się i walki o upragnioną figurę. Czym jednak ona w zasadzie jest? To stan, w którym organizm czerpie energię z tłuszczu, jaki znajduje się w tkankach. O ile w przypadku tradycyjnej metody odżywiania się, energia pozyskiwana jest z cukrów, o tyle tutaj wchodząc w stan ketozy, od razu pozwala efektywnie spalać nagromadzony tłuszcz. Stan ketozy osiąga się w chwili, gdy stężenie ciał ketonowych we krwi jest większe, niż stężenie glukozy.

Dieta ketogeniczna – czyli jak ona wygląda?

Zastosowanie diety ketogenicznej wydaje się być mało przyjemne i z pewnością dużo trudniejsze, niż innych diet redukujących poziom tłuszczu. Tak naprawdę jednak wystarczy odpowiednie podejście, by szybko przekonać się, że dieta ketogeniczna wcale nie musi być męcząca, żmudna i uciążliwa dla organizmu. Kluczowe znaczenie ma odpowiednio ułożony plan, kreatywność w tworzeniu posiłków i przestrzeganie zaleceń.

To właśnie dzięki ketozie można najbardziej efektywnie pozbyć się tkanki tłuszczowej. Dlaczego tak się dzieje? Bo w wyniku jedzenia węglowodanów, najpierw organizm pobiera energię z zapasów glikogenu, a dopiero potem spala tłuszcz. Nie jedząc węglowodanów, cały proces odchudzania jest szybszy. Organizm zamiast insuliny, wykorzystuje glukagon i to właśnie on odpowiedzialny jest za rozkład tkanki tłuszczowej. Cała energia pochodzi ze spalania tłuszczów.

Jakie owoce na ketozie?

Przejdźmy więc do zasadniczego tematu, jakim są owoce. Z jednej strony wiemy, że w owocach znajdują się cukry proste, z drugiej to właśnie w nich mieszczą się duże ilości witamin. Czy dieta ketogeniczna pozwala je więc w swojej diecie zawierać? Tak, ale kluczowe tutaj znaczenie mają owoce niskowęglowodanowe i to właśnie one powinny być wypełnieniem takiej właśnie diety.

Jakie owoce na ketozie? Na pewno nie wszystkie. Należy postawić na takie, które mają niską zawartość węglowodanów. Do tych najlepszych, które okażą się być idealne do tworzenia z nich niezwykłych potraw, zaliczyć można między innymi:

  • awokado – 100g zawiera 8,5 g węglowodanów przyswajalnych

Dla wielu warzywo, choć tak naprawdę jest to owoc. Zawiera on w swoim składzie zdrowe tłuszcze, stanowiące niezbędnik diety ketogenicznej. Znajdziemy tam także witaminę K, kwas foliowy, witaminę C, jak również i potas.

  • arbuz – 150 g zawiera około 11 g węglowodanów przyswajalnych

Jeden z najlepszych owoców w diecie ketogenicznej, bowiem zawiera niską zawartość węglowodanów. Doskonale nawadnia, a do tego zawiera witaminę C, potas, jak również i miedź.

  • brzoskwinie – 150 g zawiera 13 g węglowodanów przyswajalnych

Niezwykle smaczny owoc, o niskiej zawartości węglowodanów, który zawiera witaminę A i C, a także potas i niacynę. Dzięki niemu można stworzyć wiele ciekawych, całkiem słodkich dań, bez dużej dawki węgli w diecie.

  • maliny – 60 g zawiera 3 g węglowodanów przyswajalnych

Są niezwykle smaczne, a do tego niskowęglowodanowe i zdrowe. Zawierają sporą ilość witaminy C, mangan, witaminę K, miedź i przeciwutleniacze.

  • cytryny – 100 g zawiera około 5,5 g węglowodanów złożonych

Te bez wątpienia stanowią idealny dodatek dla diety ketogenicznej, sprawdzając się przede wszystkim jako uzupełnienie dla napojów. Są one bogate w pektyny, jest w nich witamina C, B6, jak również i potas.

  • truskawki – 100 gramów zawiera 6 gramów węglowodanów przyswajalnych

Owoce, które kochają chyba wszyscy, mogą także być uzupełnieniem dla diety keto. Znajdziemy w nich witaminę C, mangan i kwas foliowy, a także przeciwutleniacze.

Owoce niskowęglowodanowe są jak najbardziej wartą uwagi propozycją w diecie osób na ketozie i te powyższe można wplatać w przygotowywane dania, jednak zawsze należy mieć przy tym na uwadze umiar. On stanowi tak naprawdę element nadrzędny.

Dieta ketogeniczna – czy jest skuteczna?

W walce z nadwagą i otyłością, z marzeniem o lepszej figurze, czy samopoczuciu, jak najbardziej dieta ketogeniczna może okazać się doskonałym wyborem. Trzeba jednak podejść do niej mądrze i rozsądnie, tak, aby przyniosła ona zamierzone efekty z równoczesnym troską o zdrowie. Przed jej rozpoczęciem dobrze jest poznać zasady diety ketogenicznej, aby mając niezbędną wiedzę, móc podejść do niej zdroworozsądkowo i racjonalnie. Jedno jest pewne – nie jest tak trudna, pracochłonna i wymagająca, jakby mogło się wydawać. Najgorsze są początki – jak to bywa w każdego rodzaju diecie, a później…. później to już czysta przyjemność.

0 0 votes
Daj ocenę
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments